CV na miarę pracodawcy

CV na miarę pracodawcy

Od kilku do kilkunastu sekund – tyle czasu przeznacza rekruter na przejrzenie twojego CV. Zainteresowanie go w tak krótkim czasie bywa niezwykle trudne. Oczywiście CV może wyglądać jak karta dań, albo jak wykres ekonomiczny. To przygotowywane na potrzeby agencji kreatywnej może oczywiście dość znacząco różnić od tego dla urzędu czy korporacji. Ale podstawowe zasady pisania CV od lat pozostają takie same.

 

Oryginalne CV stają się często prawdziwymi hitami sieci. W internecie z łatwością można odnaleźć przykładowe dokumenty, które znacząco odbiegają od utartego wzorca. To na przykład życiorys w formie komiksu, puzzli, wykresu przypominającego dane giełdowe albo dokument zainspirowany jednym z bohaterów „Gwiezdnych Wojen”. Pierwsza rzecz, która najczęściej zastanawia po obejrzeniu tak przygotowanych dokumentów to pytanie – czy to internetowy żart czy prawdziwe dokumenty, dzięki którym ktoś znalazł wymarzoną pracę? Czasami nie warto przechodzić obok takich propozycji obojętnie, bo okazuje się, że w tym szaleństwie jest metoda. Wszystko zależy od profilu potencjalnego pracodawcy.

 

CV – Twoja najważniejsza wizytówka

Twoje CV jest pierwszą, najważniejszą informacją o tobie, którą otrzymuje potencjalny pracodawca. Powinno „wpaść w oko”, zawierać najważniejsze – z punktu widzenia stanowiska – informacje, wyróżniać się ze stosu innych dokumentów.
Dlatego nad dobrym CV trzeba popracować. Nie chodzi wyłącznie o jego treść, ale także o formę. Zupełnie inaczej musi wyglądać dokument wysłany do urzędu i innych instytucji publicznych, a inaczej złożony do nowatorskiej firmy stawiającej na kreatywność.
W pierwszym przypadku lepiej postawić na tradycję – CV najlepiej sporządzić według  sprawdzonych zasad. Odpowiednie, profesjonalne zdjęcie z delikatnym u uśmiechem i czytelny wykaz twoich osiągnięć, umiejętności, doświadczeń, ukończonych szkół i kursów oraz – opcjonalnie – także zainteresowań.

 

Jeśli natomiast przygotowujesz CV w ramach rekrutacji, np. do agencji kreatywnej czy reklamowej, firmy zajmującej się nowoczesnymi technologiami, itp. możesz, a nawet powinieneś pozwolić sobie na więcej. Jeden z szefów znanej, polskiej agencji reklamowej na swojej wizytówce wcale nie nazywa siebie prezesem –  tytułuje się natomiast określeniem „główny magik”.

 

Dla osoby starającej się o pracę takie określenie używane przez potencjalnego szefa to niezwykle ważna informacja – jest niemal pewne, że „główny magik” doceni oryginalność kandydatów. Tradycyjne CV zniknie na jego biurku gdzieś w stosie innych, graficznie podobnych. Ale jeśli twoje będzie się wyróżniać – np. formą (wizytówka w postaci krótkiej prezentacji, plakatu, filmiku, itp.), oryginalną grafiką, „magicznym” językiem, to jest bardzo prawdopodobne, że „główny magik” takie CV zapamięta, zwróci na nie uwagę. Bardzo możliwe, że nasz magik poszukuje równie oryginalnej i kreatywnej osoby, jak on sam.

 

CV na miarę

Twoje CV musi pasować do firmy, w której starasz się pracę. W przypadku rekrutacji do urzędu nie musimy raczej silić się na oryginalność,  ale jeśli starasz się np. o pracę menadżera w restauracji, twoje CV może przypominać kartę dań. W przypadku sklepu sportowego czy klubu fitness spokojnie możesz nieco odejść od uniwersalnych, formalnych wymogów i sięgnąć np. po zdjęcie przedstawiające cię na rowerze lub podczas joggingu. Taka prezentacja może wzmocnić twoje zalety.

 

Nawet jeśli stanowisko na jakie aplikujemy pozwala na większą kreatywność, musimy uważać, żeby nasze CV nie było „przekombinowane” - forma nie może dominować nad treścią. Trzeba pamiętać o nadrzędnej zasadzie – CV to twoja wizytówka i niezależnie od tego, jak będzie wyglądał twój dokument, nie możesz zapominać o kilku bazowych zasadach. CV musi odpowiadać na kilka podstawowych pytań. Pracodawca czy rekruter musi w kilka chwil dowiedzieć czy spełniasz jego wymagania, czy masz odpowiednie kwalifikacje,  jakie masz atuty i – może to wydać się banalne – jak się z tobą skontaktować.

 

Zatem zapamiętaj, że:

  • CV nie może być ani za krótkie ani za długie. Optymalna objętość to strona A4, w przypadku osób z pokaźnym doświadczeniem zawodowym CV nie powinno być dłuższe niż dwie takie strony.
  • Informacje muszą być przejrzyste, napisane prostymi, czytelnymi zdaniami. Przy wymienianiu poprzednich pracodawców warto w kilku słowach opisać nasz zakres obowiązków na zajmowanych stanowiskach.
  • W prawym górnym rogu powinna znajdować się profesjonalna fotografia. Po przeciwnej stronie, mniej więcej na wysokości fotografii, umieszczamy dane osobowe i kontaktowe.  
  • Wymieniając szkoły i przebieg kariery zawodowej zastosujmy odwróconą chronologię – w pierwszej kolejności wymieńmy aktualnych lub ostatnich pracodawców.
  • Atuty dobierz pod kątem stanowiska, na które aplikujesz.
  • Pamiętaj, że kłamstwo ma krótkie nogi – nie warto ryzykować i naginać rzeczywistości.
  • Używaj nieosobowych form czasowników. Zamiast pisać „ukończyłem studia w 2011 r.”, wybierz „studia ukończone w 2011 r.”
  • Nie zapomnij o danych kontaktowych. Pamiętaj, że brak adresu, aktualnego numeru telefonu i stonowanego adresu e-mail (odpadają wszelkie „misiaczki”, „foczki” i „lalunie”), uniemożliwia skontaktowanie się z tobą i przekreśla szanse na pracę.
  • W przypadku języków obcych zawsze należy określić poziom ich znajomości. Istnieje kilka szkół określania umiejętności językowych, najbardziej popularna jest europejska, sześciostopniowa klasyfikacja biegłości językowej (od A1 do C2).
  • Nie zapominaj o zamieszczeniu w CV (najlepiej w stopce) formułki o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych nawet wtedy, gdy w ogłoszeniu o pracę nie jest to wymienione.
AUTOR: Praca.pl

Zobacz również