Jak kształtować swój e-wizerunek?

Jak kształtować swój e-wizerunek?

Niemal o każdym z nas można dzisiaj znaleźć informacje w sieci. Osoby, które chciały zostać zapomniane przez Google, stanowią zaledwie nikły promil użytkowników internetu. Informacje, które można znaleźć o nas w sieci są niezwykle ważne dla przedstawicieli wielu grup zawodowych. Wśród nich są rekruterzy i potencjalni pracodawcy.

 

Jeśli szukasz pracy, informacje na twój temat, jakie mogą znaleźć w sieci potencjalni pracodawcy i osoby przeprowadzające rekrutację, mogą być przyczyną twojego sukcesu zawodowego lub spektakularnej porażki. Coraz więcej osób, które profesjonalnie zajmują się rekrutacją, prześwietla kandydatów w sieci. Takie postępowanie doczekało się już nawet swojej nazwy – mowa o  online screeningu.

 

Coraz popularniejsze jest także poszukiwanie potencjalnych pracowników przez sieć networkingową, czyli twoich internetowych znajomych i ich znajomych. Niekoniecznie więc muszą to być osoby, które znasz osobiście, dlatego sieć internetowych znajomości może okazać się cenniejsza niż ci się wydaje. Może też przysporzyć kłopotów. Właśnie dlatego w dzisiejszych czasach tak ważny jest twój wizerunek w sieci. Zdjęcia, komentarze na portalach społecznościowych, blogi, lajkowane strony, wydarzenia i artykuły na FB, aktywność w ramach grup tematycznych – to wszystko może powiedzieć o tobie więcej, niż chcesz i często się spodziewasz. Dlatego tak ważne jest świadome budowanie swojego wizerunku w sieci. Twoja e-aktywność może być niezwykle ważną informacją dla potencjalnego pracodawcy.  

 

Na co zwracać uwagę?  

Z reguły sam masz decydujący wpływ na informacje zamieszczone na swój temat w internecie, bo sam je kreujesz. Sam piszesz komentarze, zamieszczasz posty, zdjęcia, wdajesz się w dyskusje (a czasem i kłótnie) na portalach społecznościowych. Sam też budujesz swoje profile zawodowe na portalach związanych z rozwojem kariery i jesteś odpowiedzialny za swój image na tych stronach. Na większość informacji w sieci masz wpływ, więc swój e-wizerunek powinieneś kształtować bardzo starannie. Warto to robić z rozwagą i umiarem – np. zbytnia aktywność na portalach społecznościowych może przynieść ci więcej szkody, niż pożytku (zwłaszcza jeśli przejawiasz ją głównie w standardowych godzinach pracy). No chyba, że starasz się o pracę specjalisty ds. portali społecznościowych czy na stanowisku content designera. Wtedy taka aktywność będzie z pewnością pożądana.

 

Zacznij od wyszukiwarki    

Jeśli chcesz świadomie kształtować swój wizerunek w internecie, zacznij od sprawdzenia, jakie informacje na twój temat mogą znaleźć w sieci osoby postronne. Sprawdź nie tylko to, co znajduje się w wyszukiwarkach internetowych, ale też przyjrzyj się krytycznie swojej aktywności na portalach społecznościowych. Jeśli do zażartych dyskusji o wyższości partii X nad partią Y podejdziesz z dystansem, może się okazać, że zdarza ci się wyrażać w internecie opinie, które przez ogół mogą zostać uznane za zbyt skrajne. Oczywiście w kształtowaniu e-wizerunku nie chodzi o to, byś nagle stał się konformistą, ale jeśli szukasz pracy i masz skrajne poglądy w kilku sprawach może warto dzielić się nimi pod pseudonimem? Albo zmienić ustawienia prywatności swojego konta na forum lub portalu społecznościowym?

 

Nie tylko sami o sobie    

W tym ostatnim przypadku warto zwrócić uwagę na zdjęcia (nie tylko te zamieszczane przez nas samych, ale też zdjęcia naszych znajomych, fotografie, na których zostaliśmy „oznaczeni”), a także zamieszczane przez nas i naszych znajomych komentarze. Zdjęcia zamieszczane przez inne osoby to tylko jeden z przykładów na to, że nie do końca mamy wpływ na nasz e-wizerunek. To, że sami unikamy zamieszczania swoich nieformalnych zdjęć czy fotografii z imprez w internecie nie oznacza, że nasi znajomi mają takie samo zdanie. Warto mieć to na uwadze i od czasu do czasu sprawdzać, jakie działania w sieci podejmują nasi znajomi.

 

Z pewnością osoba, która dba o swój wizerunek w sieci powinna unikać skrajnych opinii, obraźliwych bądź kontrowersyjnych komentarzy, a także przesadnego informowania o swojej pracy, obowiązkach lub – co gorsza – stosunku do swoich pracodawców czy przełożonych. Każdy z nas słyszał o przynajmniej jednym przypadku utraty pracy po zamieszczeniu niewłaściwego komentarza na portalu społecznościowym czy internetowym forum.

AUTOR: Praca.pl

Zobacz również