Telemarketer  - zawód z przyszłością

Telemarketer - zawód z przyszłością

Konsultant telefoniczny, sprzedawca, telemarketer... Tak ich nazywamy. To wielka, już w tej chwili, rzesza ludzi, która pracując w telemarketingu, świadczy usługi sprzedażowe, konsultingowe czy służy pomocą w rozwiązywaniu problemów. Ta branża oferuje wiele miejsc pracy, ale nie należy do najłatwiejszych wyzwań. Panuje tu duża rotacja na stanowiskach, a praca dostarcza wiele emocji. Najczęściej praca w telemarketera to zajęcie dorywcze, najczęściej stanowiska obsadzone studentami lub świeżo upieczonymi absolwentami. W ogromnej większości to ludzie bardzo młodzi, ok. 25 lat. Czasami zdarza się, że taka praca odpowiada też rencistom czy emerytom, jako forma dorobienia sobie do emerytury. Od telemarketera wymaga się komunikatywności, elokwencji, odporności, odpowiedniego reagowania w stresowych sytuacjach. Preferowane są osoby z miłym głosem, potrafiące słuchać, cierpliwe. Te które chcą pracować w sprzedaży i  windykacji powinny posiadać jeszcze dodatkowe, bardzo ważne cechy - umiejętności negocjacyjne, znajomość technik sprzedaży. 

 

 

W rozwijającym się społeczeństwie informacyjnym, obok komputera podłączonego do Internetu, telefon wciąż jest i pozostaje ważnym narzędziem kontaktu z klientem. Dzięki niemu firma może dotrzeć do klienta bezpośrednio. Telemarketing dzisiaj to nie tylko pozyskiwanie nowych klientów i sprzedaż produktów czy usług. To również udzielanie informacji, przyjmowanie zgłoszeń, reklamacji czy zamówień, a także badania marketingowe. 

 

Dynamicznie rosnąca branża call/contact center  staje się ważną częścią rynku pracy, a coraz większa profesjonalizacja branży z pewnością pozytywnie wpływa na dynamikę wzrostu całej polskiej gospodarki. Wartość polskiego rynku komercyjnych usług call/ contact center wynosi obecnie ponad 1 mld zł. Zasoby firm w Polsce to około 45 tys. stanowisk telemarketerskich. To już prawdziwa potęga. A pod względem tworzenia miejsc pracy wciąż tkwi w tej branży wielki potencjał.

 

Telemarketerzy zatrudniani są przez centra call/ contact center, jak również przez firmy, w specjalnie stworzonych działach w swoich siedzibach. Osoby najlepsze i najbardziej wytrwałe, elokwentne, posiadające wiedzę i zdolności sprzedażowe, mogą liczyć na awans. Kolejne stopnie w hierarchii telemarketingowej kariery to team leader, kierownik zmiany czy trener, a nawet ekspert. 

 

Od ośmiu lat telemarketerzy mogą się sprawdzać, rywalizować i wygrywać w najważniejszym konkursie branżowym – Telemarketer Roku. W tej formule wzięło już udział blisko dwustu uczestników. Co rok konkurs rośnie w siłę… Coraz więcej firm i konsultantów przesyła swoje zgłoszenia. Konsultanci sprawdzają się w kategoriach Infolinii, sprzedaży outbound, sprzedaży inbound, obsługi klienta, helpdesku, windykacji oraz projektach innych.  Celem konkursu jest promocja zawodu konsultanta telefonicznego oraz całego sektora. Oprócz tego, wydarzenie ma promować najlepsze praktyki rynkowe, a tym samym podnosić standardy działania i budować profesjonalny wizerunek branży Call i Contact Center. Zgłoszenia są przyjmowane od marca na www.telemarketerroku.pl

 

Telemarketer to jeden z najtrudniejszych zawodów – chociażby narażenie na ciągły stres, potrzeba rozwiązywania trudnych sytuacji, nie zawsze miła osoba po drugiej stronie słuchawki. To nie jest łatwa branża, ale wiele osób bardzo ceni sobie tę pracę – niewątpliwymi zaletami jest elastyczność czasu pracy, dobre zarobki i atmosfera pracy. Na pewno wiele może nauczyć i wykorzystać tę wiedzę zarówno w życiu prywatnym (jak przełamywanie kontaktów z ludźmi), jak  w życiu zawodowym (efektywne techniki sprzedaży). Kto ceni sobie elastyczność, praca w telemarketingu pod tym względem może być dla niego atrakcyjna, ponieważ czas pracy jest tutaj zmianowy i istnieje duża dowolność w doborze godzin pracy. 

 

Warto wspomnieć też o tym, że praca konsultanta telefonicznego stwarza możliwości wykonywania jej w domu, zdalnie. Szanse w takim przypadku mają młode matki czy osoby niepełnosprawne, czy takie które nie chcą przeprowadzać się do innego miasta. 

 

Telemarketer ma jeszcze jedną zaletę - nie wymaga specjalnego wykształcenia ani przygotowania. Zwykle szkolenia dla nowo przyjętych pracowników oferują firmy przyjmujące do pracy.  Dlatego to często pierwsza praca w życiu, choć doświadczenie w niej zdobyte procentuje na kolejnych etapach kariery zawodowej.

AUTOR: Praca.pl

Zobacz również